Ayah dan Ibu...
Itulah permulaan kami..
Dapat melihat bulan dan matahari
Yang dikurniakan dari Ilahi..

Semasa coretan ini di siapkan, telah 8 hari ayah meninggalkan dunia
yang fana ini dengan seribu kenangan pahit manis bersama emak serta
keluarga tercinta.Coretan ini hanyalah sebagai mengingati kembali saat saat
indah bersama ayah yang bertungkus lumus menyara ahli keluarga demi sebuah
penghidupan.

Tanggal 12hb Aug 2003, kira kira jam 10.10 malam handphone ku
berdering ketika aku bersiap siap hendak ke tempat kerja.Melalui paparan
skrin aku lihat Kg.Perlis yang sememangnya aku setkan dalam address
book.Hatiku mula berdetik.Ah berita apakah ini?Tiba tiba ia berhenti
berdering sebelum aku sempat menjawabnya.Debaran dada semakin kencang
menanti panggilan untuk kali kedua.

Bila deringan kedua, aku dengar suara Maksu menangis
teresak-esak.Ya Allah apakah yang telah terjadi. EE ayah eksiden pula..tapi
kali ni teruk ..kaki ayah …Kenapa dengan kaki ayah?? Aku tidak mengerti!!
Kaki ayah hancur dan putus....Subhanallah..betapa hibanya aku pada saat
itu.terbayang keadaan ayah.Aku menyuruh Maksu memberitahu abang supaya call
aku balik untuk mengetahui keadaan ayah waktu itu.H/s berbunyi lagi kali
ini dari isteriku..rupa-rupanya dia telah dimaklumkan oleh abang terlebih
dahulu.Panggilan dari abang meredakan keresahan kerana dia mengatakan " EE
jangan bimbang semuanya o.k .pergilah kerja dulu.kalau apa apa..dia akan
call balik.Perasaanku berkecamuk.Tidak dapat membuat keputusan.Dengan hati
yang berat aku meninggalkan kedua anakku untuk keluar telepon kerana kredit
h/s habis.Baru 20 tapak aku melangkah anak kecilku menangis dengan
sekuatnya minta jangan ditinggalkan.Terpaksa aku berpatah balik untuk untuk
mengambilnya.Sebelum aku menuruni tangga, inilah perkataan keramat yang aku
akan simpan sampai bila bila ketika h/s berdering lagi pada pukul 10.35
mlm.. " EE, ini berita yang paling sedih ...ayah telah kembali
kerahmatullah.Doktor telah mengesahkan semasa dalam perjalanan ke hospital.

Teduduk aku.Kelu. Hanya perkataan
"Innalillahhiwainnailaihirooojiuun.. Sebak dada ini hanya tuhan yang
tahu.Aku pun memaklumkan pada isteriku, kerana hari itu dia berkerja
petang melalui telepon yang terpaksa aku pinjam dirumah pengasuh anak
perempuanku.Sebelum itu isteriku menghantar mesej dan bertanyakan bagaimana
keadan sekarang.Setelah berita diterima.. isteriku bagaikan meraung
kesedihan.

Aku menjemput dia ditempat kerja pada pukul 10.50 mlm.Aku
memaklumkan berita ini pada Mertuaku.Dalam kesedihan, kami bersiap sedia
untuk pulang ke Perlis.Jam ketika itu menunjukkan 12.05.Setelah mengisi
minyak aku memandu dengan kesyahduan diiringin surah AlBaqarah yang aku
pasang di kaset kereta.Didalam perjalanan yang penuh kehibaan, hujan yang
mencurah curah dengan lebatnya menyebabkan aku pasrah.Kuredahi jua demi
menemui jenazah ayahku yang terbujur kaku.Masa terus belalu...............

Kira kira aku pukul 2.30 pagi aku sampai kedestinasi.Orang
sudah ramai dan ada setengahnya yang sudah pulang.Aku matikan enjin lantas
meluru mendapatkan jenazah ayahku yang terbujur kaku.Perlahan aku membuka
kain yang menutupi wajahnya.Perasaan siapakah yang dapat menahan kehibaan
pada ketika itu.Aku menangis teresak-esak.Sebak tidak terkata.Nasihat demi
nasihat dari Tok serta PakTam dan PakNgah yang mengurut-ngurut belakangku
menyuruh aku besabar.Kata PakTam kalau menangis air mata darah sekalipun
ayah tetap tidak akan kembali kedunia ini.Aku terpaku disudut jenazah
ayah.Baru teringat dimanakah emak?? Aku lantas mendapatkannya dan memeluk
serta menciumnya.Air mata bercucuran dari kelopak kelopak kesedihan.

Kulihat Johari..sibuk menggergaji kayu untuk dibuat
keranda.KakCik berkata, marilah kita membaca Ayat suci Alquran untuk
disedekahkan pada roh ayah.Kesian ayah katanya.Dalam kesedihan aku
mengambil wudhuk dan membaca Juzuk ke-5 untuk dihadiahkan pada ayah dan
juga untuk menenangkan hatiku yang sedia berkecamuk.

Akibat terlalu keletihan aku terpaksa merebahkan diri
sekejab.Selepas terjaga aku terdengar Cu Jama masih lagi meneruskan
pengajiannya.Setelah selesai solat subuh aku lantas menelepon Abah ( bapa
mertua) bertanyakan adakah dia mahu berkunjung atau tidak? Tapi ternyata
abah ketika itu berada diatas bas dan berada di Balik Pulau.Aku kira dia
mendengar berita yang aku sampaikan semalam tapi ternyata dia tidak begitu
jelas dengan panggilan yang terputus putus dan aku yang kesebakkan.Dia pun
bagaikan tersirap dan terkedu serba salah.Kira kira pukul lapan pagi orang
dah mula ramai mengunjungi jenazah ayah.Aku yang setia disisi menemani
jenazah ayah, membuka tutupan muka setiap kali orang hendak melihat wajah
ayah buat kali penghabisan.Dengan iringan Surah Yasin kuhadiahkan pada ayah
tanda kasihnya bagi seorang yang bernama anak.

Tiba masanya untuk jenazah ayah di mandikan , kulihat sekujur tubuh
yang kaku dengan kesan jahitan panjang melintangi dada dan perut ayah
akibat bedah siasat yang dilakukan oleh pihak hospital.Aku tidak dapat
mengawal perasaan apabila melihat keadaan kaki ayah yang selama ini dia
gunakan untuk keluar mencari rezeki untuk kami membesar dan kenal erti
kehidupan akhirnya begitu kesudahannya.Inilah dinamakan takdir.Tiada siapa
menyangka apa akan terjadi di masa hadapan.Abang cuba menenangkan perasaan
ku pada ketika itu.Mujurlah Jen sempat pulang dari hospital sebelum ayah
dikapankan setelah sama sama terlibat dalam kemalangan bersama ayah.

Setelah selesai jenazah ayah dimandikan, kulihat wajah ayah yang
putih berseri.Sebelum dikafankan jenazah ayah dikenakan jubah dan serban
yang dibelinya di tanah suci Mekah.Sebelum muka ayah di tutup itu kali
terakhir aku melihat wajah dan jasad ayah buat kali terkahir di dunia ini
buat selama-lamanya.Aku dan keluarga menaburi bunga mengiringi jenazah
ayah.

Setelah jenazah dibawa keluar dari rumah yang ayah bina untuk
kami berteduh anak beranak buat kali terakhir, untuk berpindah kerumah yang
serba kegelapan aku mengiringinya ke masjid untuk disembahyangkan.Tiba di
masjid orang sudah ramai yang menunggu dan selesai saja jenazah ayah dibawa
keliang lahat yang telah sedia menanti untuk ayah diami dalam perjalanan
menuju alam ke alam baqa.Jenazah ayah diturunkan untuk meninggalkan aku dan
keluarga buat selama-lamanya.Selesai bersemadinya jenazah ayah, talkin
dibaca oleh PakTeh yang juga tidak dapat menahan kesebakkan apabila
menalkinkan abangnya sendiri.Apatah lagi kami anak anak ayah yang kepiluan.

Berat kakiku meninggalkan ayah bersemadi sendirian.Akulah insan
yang terakhir melangkah longlai meninggalkan pusara ayahanda.

Hujan yang turun bagaikan turut menangisi permegian ayah.Kulihat
wajah tenang emak yang penuh kesedihan setelah sekian lama bersama ayah,
kini tinggal keseorangan untuk terus meniti perjalanan sebuah kehidupan.

Ayah yang aku kenal dan amat aku sayang.Kali terakhir aku
melihat ayah semasa hayatnya lebih kurang dua bulan lalu sewaktu aku balik
bercuti.Waktu itu beg tangan isteriku hilang.Arwah ayahlah yang bersusah
payah membawa aku bersama PakDin untuk menemui seseorang.Waktu aku hendak
pulang semula ke Pulau Pinang arwah ayah ada menyebut yang dia hendak
mengikut aku pulang.Dia rasa ingin berjumpa dengan Abah dan tinggal buat
tiga atau empat hari.Dia mahu aku menghantarnya ke stesen bas di
Bagan.Namun cita-citanya hancur setelah dibantah dan ditahan oleh emak
yang mengatakan lain kali sajalah kerana keesokkan harinya ada kenduri
mencukur kepala di rumah Long Nab.Ayah diminta oleh Kak Ani untuk
menyembelih kambing.Dalam kepayahan ayah terpaksa akur.Terbayang jelas
arwah ayah duduk diatas kusyen dengan perasaan kehampaan.Sebelum bertolak
..aku menghampiri ayah untuk bersalam dan aku kucupi kedua belah pipi ayah
dengan penuh kasih sayang.

Sejak kecil lagi kenangan bersama ayah tak mungkin aku
lupakan.Ayah merotan aku bila aku menangis untuk kesekolah waktu darjah
satu malah dengan kasih sayangnya menghantar dan mengambil aku kesekolah
dengan motorsikal waktu aku darjah dua.Awal pagi ayah sudah keluar untuk
menoreh.Tidak kira keletihan dan kepenatan demi untuk menyara
keluarganya.Bila tiba waktu untuk memproses getah kekadang ayah memanggilku
atau besendirian di Bangsal Mesin.Terkadang ayahlah yang memicit getah yang
beku, dengan kudrat tangannya itulah sebelah memasukkanya kedalam mesin dan
sebelah lagi memulas pemutar mesin.

Pada waktu musim kemarau ayahlah yang mengandar air
bertimba-timba dan bertin-tin.Dengan kudrat itulah emak dapat
menggunakannya untuk keperluan harian.Tiba waktu bersawah ayahlah yang
sibuk sehingga kuning kuku kakinya berendam air di sawah, dan sehingga saat
saat akhir ayahpun dia masih lagi bersawah.

Ayah yang juga seorang petani, tidak membiarkan tanah usang
tidak bertanam.Jagung, kacang tanah,kacang hijau, cili,bendi selalu menjadi
pilihan ayah.Dengan duit yang diperolehi dari hasil bolehlah menampung
sedikit sebanyak perbelanjaan harian.Bila tiba musim menuai ayah tidak lupa
berzakat.dipanggilnya fakir miskin dan anak yatim untuk mengagihkan hasil
tuaian.

Pernah suatu ketika kaki ayah dipatuk ular dan ayah terpaksa
ditahan berhari hari di hospital Kangar, emak terpaksa berulang alik.Waktu
itu aku amat takut kehospital.Aku manangis sekuatnya.

Hari ini hujan turun dengan lebatnya.Cuaca hari ini sangat
sejuk.Ingatan aku kembali pada ayah yang sedang bersemadi
bersendirian.Dulu..kalau hujan turun dengan lebat dan angin yang kuat
sewaktu ayah tiada di rumah, emak sering memeluk aku.Jika tiba musim hujan
ayahlah yang sering memasang pukat di alur.Pernah suatu ketika ayah di
gigit oleh lintah.Berhari hari ayah menahan kesakitan.Akulah yang akan
menolong meleraikan ikan ikan baung, lampam,, haruan dan sebagainya yang
terlekat sebagai rezeki.Selepas itu ayah akan simpan semula pukat pukat itu
di dalam jelapang padi.

Sebelum mesin digunakan untuk menuai padi ayahlah yang membuat
keputusan untuk mengerat ,aku bersama emak membantu.aku yang suka membuat
lorong apabila mengerat.Kekadang ayah membanting semua padi itu sehingga
malam.Jika tidak berkesempatan abang pun turut membantu.

Jika ayah demam,sering dia menyuruh aku memijaknya.Dengan tubuh
yang kecil aku menurut.Dilitupnya seluruh badan dengan kain agar cepat
kebah daripada demam.Sewaktu aku bersunat ayahlah yang menemani aku untuk
tidur dengan kain yang diikat dengan tali yang ayah letakkan dialang rumah.

Bila tiba bulan ramadhan, ayah tidak lupa membeli tulang untuk
dibuat sup.Begitu juga bila lembayung ramadhan bergerak mengikut putaran
alam menyambut kedatangan aidilfitri.Daun palas yang tersedia awal, agar
emak dapat membuat ketupat untuk juadah dipagi mulia..

Kini semuanya telah tiada.Yang tinggal hanyalah kenangan dan
nostalgia.Sawah menjadi saksi bagi titisan-titisan keringat yang ayah
tumpahkan.Pepohon getah hanya tinggal parut parut kenangan.Mimbar di masjid
kini tinggal gemanya.Tiada lagi suara ayah memarahi atau menegur anak
muridnya.Ayahlah yang mengajar aku supaya membaca AlQuran.Jika aku tersalah
atau tersilap membaca, ayah merotan aku sehingga berguguran air mata diatas
helaian helaian naskah suci.

Telaga yang ayah gali, pepohon yang ayah semai menjadi waris
pada anak cucunya.Seperti kata emak, sewaktu ayah pergi meninggalkan kami
Izatti darjah dua,Muhammad darjah satu,Faris, Afiq dan Nuqman sudah
tadika,Adibah mula merangkak dan Aina sudah mula berlari jatuh.Inilah cucu
cucu yang ayah sempat lihat semasa hayatnya dikandung badan.

Aku mengenali kasih sayang seorang ayah sejak aku
dilahirkan.Cuma 28 tahun.Ayah telah pergi meninggalkan dunia ini.

Oh ayah,damailah engkau disana.kutaburi doa mewangi, mengiringi
pemergianmu....Wallahu'alam

ANAK AYAH – PULAU PINANG

Originator:
AZHARI B. HJ ROMLI

0 Comments:

Post a Comment




 

Original Blogger Template | Modified by Blogger Whore | Distributed by eBlog Templates