Empayar Nestle

100 Tahun Yang Lalu

Izinkan saya membawa anda semua kembali ke sekitar 100 tahun yang lalu.

boikot-nestle-sahabat-israelNestle memulakan dinastinya di Malaysia seawal tahun 1912 di Pulau Pinang yang dikenali sebagai Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Ini bermakna 97 tahun, iaitu hampir 100 tahun Nestle berada di Malaysia. Saya yakin anda yang sedang membaca artikel ini belum dilahirkan lagi ketika itu, dan kemungkinan juga tidak ada upaya untuk hidup sehingga 100 tahun.

Nestle telah meletakkan batu asas empayarnya di sini jauh sebelum perkataan Malaysia itu dapat dieja.

Ini juga bermakna produk Nestle telah pun disuapkan ke mulut rakyat Islam Malaysia sejak zaman nenek moyang kita lagi. Ia masih lagi disuapkan ke mulut kita yang masih hidup pada hari ini, mungkin juga ke mulut anak-anak kita yang akan menjadi generasi baru pada masa hadapan.

Malangnya setiap suapan itu akhirnya diterjemahkan oleh Nestle sebagai peluru yang digunakan untuk menembak dada saudara kita di Palestin. Dan ini berlaku hampir setiap hari di Palestin, sedang kita begitu enak dan santai sekali menikmati Nescafe untuk minuman pagi dan Milo pada malamnya.

Ada pula yang menikmati minuman Neslo, iaitu gabungan Nescafe dan Milo dalam satu gelas dimana kedua-duanya juga adalah produk Nestle. Gandingan dua produk ini barangkali memberi kepuasan berganda-ganda kepada peminumnya, dimana setiap tegukan itu serentak dengan bedilan berganda-ganda juga ke atas bumi Palestin oleh Yahudi Laknatullah.

Milo dan Nescafe Menjadi Darah Daging Umat Islam Malaysia ?

Bukan satu rahsia bahawa rakyat Malaysia adalah pengguna terbesar minuman Milo di dunia. Fakta ini dijelaskan apabila Nestle menerima anugerah Pingat Emas untuk Malaysia-Canada Business Excellence Award pada 2006. Dinyatakan pada laman web itu:

Malaysia consumes 90% of worldwide consumption of Milo. It is so popular that almost all households have a tin of Milo and it would be almost impossible to find a restaurant that doesn't sell Milo beverages.

Saya terjemahkan di sini:

Malaysia menggunakan 90% daripada penggunaan Milo di seluruh dunia. Ianya amat popular sehingga hampir setiap rumah mempunyai satu tin Milo dan hampir mustahil untuk mencari restoran yang tidak menghidangkan minuman Milo.

mcbc-business-excellence-awards-kuala-lumpur-2006-nestle-milo
Pingat Emas untuk Nestle, fakta memalukan rakyat Malaysia
Bukankah gila atau lahapnya umat Islam di Malaysia ini sehinggakan sebesar-besar dunia ini, 90% penggunaan Milo itu datang dari rakyat Malaysia semata-mata?

Fakta ini juga pernah dimasukkan dalam Wikipedia berkenaan Milo, tetapi jika anda pergi ke pautan itu kelihatannya fakta tersebut telah dihapuskan. Pautan rujukan ke Anugerah MCBC juga telah dihapuskan dari Wikipedia itu. Saya tidak tahu mengapa dan bila ia dihapuskan dari Wikipedia, tetapi mujurlah saya sempat untuk mengambil screenshot semasa ianya masih ada.

fakta-milo-wikipedia
Fakta yang hilang?
Jika anda bandingkan dengan Wikipedia yang terkini, ayat yang menyatakan Malaysia menggunakan 90% Milo itu sudah dihapuskan, atas sebab-sebab yang saya sendiri pun tidak tahu.

Saya tidak fikir jika ada pihak Wikipedia yang menganggap fakta itu salah, memandangkan ianya diakui oleh Pengarah Urusan Nestle Malaysia, Sullivan O'Carrol dalam akhbar TheStar Online baru-baru ini:

O'Carrol said Milo has been available in the country for almost 60 years and Malaysians were the world's largest consumers of Milo.

Saya terjemahkan di sini:

O'Carrol berkata Milo telah berada di negara ini hampir 60 tahun dan rakyat Malaysia merupakan pengguna Milo terbesar di dunia.

shahrir-urges-restaurants-to-lower-price-of-milo
Sullivan akui rakyat Malaysia paling lahap meminum Milo. Sumber>>
Adakah kita berbangga dengan kenyataan ini? Kita, rakyat Malaysia, yang beragama Islam terutamanya, begitu berjasa kepada Nestle melalui penggunaan Nescafe dan Milo selama ini.

Produk Nescafe dan Milo ini menyumbangkan keuntungan kepada Nestle sebanyak 63% di Malaysia berbanding produk Nestle yang lain. Dan keuntungan ini digunakan oleh Nestle untuk membantu Israel melenyapkan bumi Palestin.

Hasil jasa baik kita semua ini telah membawa Nestle ke tahap yang tinggi sehingga kini. Sudah tiba masanya untuk kita menjatuhkannya.

Nestle Ketawa Melihat Jahilnya Umat Islam

Sumber rujukan: InMinds.co.uk

shahrir-minum-milo-depan-sullivan
Dato Shahrir menikmati darah umat Palestin Milo di hadapan Sullivan. Sumber>>
Semasa kita umat Islam Malaysia masih setia menggunakan produk Nestle menjadi sebahagian darah daging kita, syarikat itu telah bekerjasama dengan syarikat pengeluar makanan dari Israel iaitu Osem Investment pada tahun 2000 untuk membina sebuah fasiliti R&D di Sderot, Israel.

R&D itu digunakan sebagai .pusat pembangunan bagi makanan snek (ya, makanan yang kita semua jamah setiap hari itu) dan jutaan dollar dilaburkan untuk operasi R&D tersebut.

Pusat R&D itu dibina di atas tanah haram di bawah kerajaan haram Israel. Dan jutaan dollar dilaburkan ke atas pusat R&D haram itu tiap-tiap tahun. Tanah yang dirampas dari tangisan dan darah umat Palestin itu senang-senang sahaja digunakan oleh Nestle untuk kemudahan dirinya, malah memberi manfaat pula kepada kerajaan haram Israel.

Sebangsat mana lagi kelakuan Nestle yang diperlukan sebelum kita mahu memboikotnya?

boikot-nescafe-darah-palestin Setiap produk Nestle yang kita jamah itu mengandungi satu lagi kandungan ramuan yang terlindung, iaitu darah umat Palestin!

Pada 1998, Peter Brabeck-Letmathe (salah seorang Lembaga Pengarah Nestle, kini sebagai Pengerusi), mewakili syarikat Nestle telah menerima Jubilee Award disampaikan oleh Perdana Menteri Israel sendiri iaitu Benjamin Netanyahu.

Anugerah Jubli ini adalah yang tertinggi pernah diberikan oleh kerajaan haram Israel sebagai tanda penghargaan kepada individu atau organisasi yang berjasa kepada kerajaan haram tersebut, samada melalui perdagangan atau pelaburan.

Berjasa di sini bermakna individu atau organisasi itu telah membantu ekonomi Israel, meningkatkan kewangannya untuk membeli lebih banyak senjata api untuk membunuh rakyat Palestin, menghalau mereka dari tanahair sendiri dan membina binaan haram di atas tanah yang dirampas.

Membeli produk Nestle bermakna membantu dan mengiktiraf kerajaan haram Israel. Setiap sen yang dibelanjakan untuk membeli produk mereka akan sampai kepada kerajaan haram Israel. Dan Israel akan menyampaikan setiap sen yang kita berikan dalam bentuk peluru yang dibedil ke atas umat Islam Palestin.

Apa Pendirian Kita?

Ramai di antara kita yang hanya pandai merungut.

  • Macam mana nak boikot kalau dah kedai makan cuma jual Milo je, mana ada produk lain?
  • Macam mana nak boikot kalau dah kedai runcit cuma ada produk Nestle je, mana ada produk lain?

Pernahkah kita bersuara kepada tauke kedai meminta mereka menukar menu minuman dari Milo kepada jenama lain? Pernahkah kita berkata kepada mereka yang kita tidak mahu jenama Milo, Nescafe, Nesquik, Maggi dan sebagainya? Pernahkah kita mendesak mereka menyediakan jenama lain?

Kebanyakannya akan menjawab TIDAK. Bermakna kita TIDAK melakukan apa-apa tindakan tetapi hanya pandai merungut. Kita tidak bertindak, apatah lagi menyuarakannya.

Lebih malang lagi jika kita langsung tidak peduli untuk memboikot. Mungkin juga menjadi lebih bangsat apabila kita memperlekehkan pula usaha memboikot.

Berapa lama lagi perlu kita tunggu sebelum kita mahu mula memboikot produk Nestle?

Jika kita masih mahu menunggu sehingga Palestin hancur, maka ketahuilah bahawa Palestin telah lama hancur!!


Kredit kepada : kami-peduli

14 Comments:

  1. umk store said...
    kita perlu hentikan pembelian barangan nestle, stop minum milo dll di kedai, kena satu hati baru pekedai semua mengalah cari alternatif baru. Alhamdulillah keluarga saya lupakan nestle pernah wujud. Yg sakit hatinya masih ada yg buat tak faham, ambil mudah, sakit hati bila tengok pak lebai/yg berpurdah, bertudung melahap di McD dll, beli Milo tin besar, aiskrim dan mcm2 lah, kat tesco lak tu.
    belas_kasihan16 said...
    syukran atas artikel...
    moge rakyat malaysia mndpt kesedaran utk berubah..
    ameeen, ya rabb~
    Good for Nothing said...
    Bro, komputer yg u pakai tu jenama ape? Orang yahudi buat ke.. ? tak pon processor dia tu sape buat ? INTEL ? IN TEL AVIV ?

    You search kat wikipedia tu.. sape owner dia ? bukan yahudi? You guna google tak? Owner dia Sergey Brin ngan Larry Page tu bukan yahudi ke?

    Dorang pon menyumbang to Israel.

    They're everywhere. They're in the fabrics of our life.

    The only way you can boycott them is by menjadi pengembala kambing di atas gunung. Tu pon belum tentu..
    umk store said...
    kita kena positif, ada alternatif ambil. Kalu tak ada kita redha. kalau semua bersikap mcm lu yg suka panggil org BRO, kita akan sentiasa ketinggalan, tertindas, aku tau komputer aku pakai sapa buat..Yg penting aku dah ambil langkah yg termampu dari disoal di akhirat kelak.
    Unknown said...
    aku nk ajukan soklan pada yg berkenaan..ape sumbangan ko pada umat islam di palestin sana??

    selagi beleh boikot tu, kita wt lah demi membantu sahabat kita diluar sana..itu lebih baik drpd xwat pape tindakan.
    aBg_rOnGak said...
    God for Nothing.... mana la tau dia pki CPU AMD + komponen2 len dr taiwan etc? Ye la...bg aku, ko pki pe search pon, asl ko tak jana keuntungan directly, ok la skit berbanding yang bergantung harap pd Google PageRank tuh...Jgn pessimis sgt....agak2 la....
    pulut doyan said...
    bro good for noothing..
    lu ni mmg sokong yahudi pehal..
    blog nie dh bgtau perkara sbnr ko nk hangin plak..
    pasni klu ko nk guna tu ko pny psl..
    tp jgn cuba nk sokong yahudi plak..
    Unknown said...
    Dlm hal ni kita tak bleh boikot semata2 tanpa pkr umat Islam yg keja kat factory2 nestle demi utk cari rezeki yg HALAL..tp tu la selagi bleh elak guna produk nestle and tak keja kat nestle,tu la SEBAIKNYA..and for those umat2 Islam yg keja kat nestle,klu dah takde tmpt nak dpt rezeki halal,keja jer la yg penting niat utk sara famili and dpt rezeki halal..
    NIROZ GENTRO SDN BHD (925347-T) said...
    Salam Semua, yang kita bincangkan ni adalah berkenan pemakanan yang membentuk peribadi umat...sebenarnya yahudi telah senaraikan semua agenda kehidupan untuk ditakluki..teknologi, makanan, sistem pendidikan, kewangan dan macam2 lagi..untuk yang kurang maklumat tolong faham yang setiap umat islam adalah khalifah bumi ALLAH...so yang mana dulu di dulukan...soal pemakanan ni kritikal bukan pasal bagi duit kat yahudi jer...fikirkanlah,,,jazakallah...
    kepten rotor said...
    sebagai org islam kita buat apa yg mampu..mcm nak boikot barang makanan nie senang sbb byk alternatif lain..mcm boikot starbuck.kede kopitiam berlambak....ckp pasal computer nie,mmg la bende nie yahudi yg buat.tapi kite bole pakai utk serang derang balik....understand.like forward email nie...bagi good @ helpfull@ educated comment...so pakai otak la sket.jgn ikut nafsu..gunakan alasan budak sekolah rendah takkan membantu umat palestin dan umah islam...if nk tau pasal zionist/illuminati tgk video the arrival at youtube or www.wakeupproject.com
    hirumi said...
    actualy, rmai lgi yg rsanya x fhm tntg kpntingn & kesan boikot ni..
    tntg video arrival tu memg antra kaedah yg baek utk memahami agenda sulit zionis..jazakallah utk post ni.
    sakinah~ said...
    Bercakap mengenai terpaksa kerja kat kilang/ syarikat Nestle; mase sy skolah dulu, Ustaz saye pernah cakap, Rezeki Allah tu ade kat mane2.. Kat mane pun kite kerja rezeki tu sebenarnya dari Allah jugak.. Janganlah rasa takut rugi, gaji kecik sebab tinggalkan syarikat tu. Kalau kita TOLONG AGAMA ALLAH, INSYAAllAH ALLAH AKAN TOLONG KITA.. Kuatkan semangat, kite kat Malaysia ni takyah pun susah2 nak angkat senjata semua, buatlah setakat termampu.. InsyaAllah, semoga Allah bagi kita kekuatan untuk terus berjuang dengan istiqamah.. Ameen..
    :: JIhbIz :: said...
    Assalamualaikum...yg penting, sy dh mula memboikot. Bagaimana caranya?

    1) ada produk yg ada alternatif, jadi keputusan nekad di hati..jgn di tangan sahaja.

    2) jika produk yg ada alternatif tp sukar ditemui, maka sy akan berusaha mencari yg alternatif trlebih dahulu.

    3) jika tak ada alternatif tp sy akan timbang2kan dahulu sama ada perlu atau tak perlu atau mmg perlu. Jika makanan, takpa sbb tak mati klu tak makan produk tu lagipun benda makan yg lain byk lg..

    4) saya faham bahawa boikot ni bukan selama2nya tetapi hanya sementara waktu. Pun begitu, selagimana produk2 boikot ni digunakan hasilnya utk menyerang umat Islam, maka sy akan boikot dengan seboikot-boikotnya..

    5) saya tak ada Ak-47, uzi, dragunov, atau kuasa politik..jd apa salahnya saya terus memboikot kerana inilah senjata praktikal yg saya ada.

    Oleh itu, sy ajak semua kawan2 .. mai kita boikot. Beberapa tahun sblum ni Mcdonald di tempat sy belajar mengalami kemerosotan pelanggan krn kempen boikot..dan ada Mcdonald yg ditutup..sbbnya? Inilah kuasanya..boikot.
    sdil said...
    Pihak kerajaan mungkin boleh memainkan peranan. Mereka mungkin patut memberi galakan kepada syarikat tempatan untuk mengusahakan industry diary, suapay tidak terlalu bergantung kepada barangan dari luar, sehingga boleh mellumpuahkan perniagaan Nestle di Malaysia.

Post a Comment




 

Original Blogger Template | Modified by Blogger Whore | Distributed by eBlog Templates