HARI ini nak pakai baju mana ya? Ini soalan yang kita biasa tanya diri kita jika nak keluar bekerja, membeli-belah, menziarahi seseorang dan majlis tertentu, sama ada lelaki atau perempuan, remaja atau yang berusia.

Biasanya kita memilih pakaian yang paling kita suka. Dalam Islam ketika memilih pakaian, kita ada identiti tersendiri.

Semuanya kena ambil kira, soal fiqah dan syariat. Sebab pakaian yang kita pakai sangat kuat terikat dengan keyakinan dan iman dalam hati kita. Malah, pakaian adalah lambang keimanan.

Sebabnya Allah sudah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik) maka dengan ini mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi." (al-Ahzab: 59)

Rupanya soal pakaian ada disebut kod dan etikanya dan panduan ini mesti diikuti semua Muslimah.

Berpakaian tak boleh ikut suka kita saja sebab kita hamba Tuhan. Sebagai hamba kena ikut tauke dan kalau tidak ikut juga dah kira lawan tauke.

Kali ini saya ingin menyentuh mengenai pakaian remaja yang nampaknya sudah tidak mengikut kod dan etika al-Quran.

Adik-adik remaja di luar sana sudah tidak menghiraukan lagi halal haram dalam pemakaian, asalkan mereka nampak bergaya, menarik, selesa 'kononnya' dan mengikut gaya fesyen terkini.

Selain pakaian yang jelas menjolok mata, ramai juga di kalangan remaja kita yang berpakaian '2H' iaitu 'Halal' tetapi 'Haram'.

Ini amat ketara jika kita perhatikan di sekeliling kita, ramai remaja yang bertudung. Apabila sekali lihat, memang nampak mereka menutup aurat.

Bagaimanapun, jika diperhatikan, ramai di kalangan mereka yang berpakaian ketat dan tidak kurang yang berlengan pendek. Pakaian lengan 'three quarter' (tiga perempat) paling glamor dan popular di kalangan remaja bertudung.



Suatu ketika dahulu, pakaian sedemikian begitu mengaibkan dan memalukan, namun kini seolah-olah ia menjadi pakaian yang dialu-alukan.

Mana tidaknya, pakaian sedemikian banyak bersangkutan dan berampaian di gedung pakaian di negara kita ini. Pelbagai fesyen baru hadir bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Terdapat juga pakaian bersaiz kecil sehingga tidak keterlaluan jika kita katakan sekarang begitu sukar untuk membezakan antara pakaian kanak-kanak dan remaja.

Sebilangan daripada remaja kita juga lupa atau tidak tahu jantina mereka sendiri sehingga si lelaki memakai pakaian perempuan, sementara perempuan pula sebaliknya.

Ustaz harap adik-adik remaja berhentilah daripada kebiasaan ini kerana dilaknat Allah. Ini jelas dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Ada pula yang berkata: "Berpakaian menutup aurat dan bertudung, nanti tak cantik." Siapa kata tak cantik kalau bertudung, bahkan kelihatan manis, beradab, bersih dan ada gaya tersendiri, sekali gus membezakan antara Muslimah dan bukan Islam.

Ada pula yang berkata, rambut adalah 'mahkota', jadi kenalah tunjuk. Kata-kata itu sangat tidak betul kerana jika rambut mahkota, kenalah simpan baik-baik.

Mengapa kena simpan? Ini kerana raja dan permaisuri pun hanya pakai mahkota di tempat tertentu saja, tak dibawanya ke pasar, kelab malam, padang dan lain-lain tempat, malah di tempat tertentu dan orang tertentu sahaja.

Tunjuklah mahkota itu pada suami tercinta sahaja, bukannya dikongsi dengan orang lain.

Ada pula yang berkata 'ikut fesyen moden dengan seksi dan terdedah senang pikat lelaki dan dapat kekasih.'

Aduhai remaja, jangan rendahkan martabat kita sebab bimbang nanti lelaki akan mempermainkan anda. Kerap berlaku kes 'dapat manis sepah dibuang' iaitu jadi bahan seronok saja.

Kalau dapat kahwin pun tak lama putus di tengah jalan. Rumah tangga dibina akhirnya tinggal tangga sahaja. Ingatlah, pakaian ahli syurga ialah menutup aurat.

Kredit kepada penulis artikel ini.

4 Comments:

  1. aBg_rOnGak said...
    Aku ada satu soalan lak kepada umum. Macam mana pandangan koran kpd yang pakai T-Shirt lengan pendek, kemudian pakai "stokin" tangan? Persoalan aku adalah, bila pakai "stokin" tangan tu, telah menyebabkan nampak bentuk tubuh walaupun masih dikira menutup aurat. Ada sape2 nak komen?
    Rohani said...
    Salam,

    Pakai t shirt lengan pendek, mesti baju pun pendek kan. Itu pun dah dikira tidak menutup aurat sepenuhnya. pastu pakai sarung lengan yg ketat pula. memang la tutup tapi masih menampakkan bentuk sebenar aurat tersebut. Itulah yg dikatakan tutup aurat tapi telanjang! Tidak mendapat pahala malah mendpt dosa pula.

    Bagi saya Islam tidak menetapkan sebarang bentuk pakaian khusus, hanya menggariskan beberapa ciri bagaimana fesyen yang sepatutnya dan selaras dengan syariat, iaitulah :

    1.pakaian itu mestilah menutup aurat.
    2. Pakaian itu tidak terlalu nipis sehingga nampak bayangan tubuh badan dari luar.
    3. Pakaian itu tidak ketat atau sempit, tetapi longgar dan selesa dipakai. Tujuannya untuk menutup bahagian-bahagian bentuk tubuh yang menggiurkan nafsu lelaki.
    4. Warna pakaian itu tidak terlalu terang. Dalam hal ini warna-warna yang suram atau gelap adalah lebih baik sehingga tiada bernafsu lelaki melihatnya.
    5. Tidak memakai bau-bauan semerbak harumnya.
    6. Tidak menyerupai pakaian lelaki. Telah berkata Ibnu Abbas : " Rasulullah saw telah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita-wanita yang menyerupai lelaki". (Riwayat Bukhari)
    7. Pakaian itu tiada menyerupai pakaian perempuan-perempuan kafir dan musyrik.
    8. Pakaian itu bukanlah bertujuan untuk libasush-shuhrah, iaitu pakaian untuk bermegah-megah, untuk menunjuk-nunjuk atau bergaya.

    Sekadar peringatan dan semoga kita wanita dpt muhasabah diri demi utk kebahagiaan dunia akhirat. Amin Ya Rab!
    pg-z said...
    dalam islam ada cakap tentang "wanita berpakaian tetapi, bertelanjang" inilah orangnya.. sila lawati di hal-agama.blogspot.com
    Rizal said...
    Mcm mak, makcik dgn spupu aku(yg muslimah), pakai tudung labuh. Mesti tak nampak tubuh badan, kan lebih bagus.

Post a Comment




 

Original Blogger Template | Modified by Blogger Whore | Distributed by eBlog Templates