Sinar Islam

Setiap hari sebelum subuh, Irna selalu mendengar suara orang seperti menyanyi-nyanyi dengan bahasa yang langsung tidak difahaminya. Selalunya dia akan menutup telinganya apabila mendengar bunyi itu tetapi pada hari itu dia sungguh berbeza. Hatinya tertanya-tanya apakah yang selalu dibaca oleh rakan sebiliknya, Siti Fatimah itu. Dia segera bangun secara senyap supaya tidak didengari oleh rakannya yang sungguh khusyuk membaca sebuah buku sambil menyanyi itu.. Semasa dia mendengar suara itu, kadang-kadang dia juga mendengari rakannya itu menangis sambil menyanyi. Apabila sampai sahaja waktu subuh, rakannya itu seperti membuat satu senaman yang memang asing baginya. Hatinya sarat dengan pertanyaan yang terbuku dihatinya. Selesai mengerjakan senaman itu, Fatimah menadah tangan dan kedengaran tangisan seperti meminta ampun kepada seseorang. Irna bingung. Selama dia tinggal di London, tidak pernah sekalipun seseorang manusia seperti rakannya itu mengerjakan senaman dan menyanyi setiap pagi. Tidak lupa juga dia melihat rakannya itu mengerjakan senaman yang sama sebanyak lima kali sehari. Dia bertekad untuk bertanya kepada rakannya itu tentang apa yang dilihatnya pada pagi itu.

"Fatimah,are you never feel bored doing something that same five times every day?Are you feel good doing the exercise and sing the weird song every day..?"dia bertanya apabila mereka berdua bersarapan di café campus. "Irna,The thing that I am doing is something which has relationship with my religion.The exercise is called solat and the song that I sing is the tense that had been wrote in Al-Quran."jawab Fatimah. "Adakah awak selalu melihat saya membuat semua itu Irna?"Tanya Fatimah. "Saya minta maaf kerana saya curi-curi lihat awak buat semua benda-benda itu."ucap Irna dengan nada perlahan kerana takut dimarahi. Irna fasih berbahasa melayu kerana dia dilahirkan di Malaysia dan apabila umurnya 7 tahun, dia berpindah ke London kerana mengikut ayahnya bertugas sebagai Pensyarah di sebuah Universiti. Fatimah hanya tersenyum sambil menyuapkan mi goreng kemulutnya dengan penuh adab sopan gadis melayu. Irna hanya memerhatikannya. "Irna, saya tak pernah rasa nak marah awak sebab awak lihat saya membuat semua benda-benda itu dan itu adalah perkara yang setiap umat islam akan membuatnya. Kamu agama Kristian juga ada tuhan kamu dan saya juga ada tuhan saya. Setiap hari saya akan beribadat dengan tuhan saya." kata Fatimah dengan panjang lebar. Irna hanya mendengarnya dengan penuh khusyuk apa yang dikatakan oleh Fatimah. Timbul satu pertanyaan yang dia ingin katakan tetapi waktu kuliah sudah hampir bermula. Mereka berdua berjalan beriringan ke dewan kuliah yang sama. Irna bercadang untuk menangguhkan pertanyaan yang ingin ditanyanya sehingga habis kuliah yang berlangsung selama 2jam itu.

"Irna, I want to go to library. Do you want to follow me?"kata Fatimah setelah kuliah tamat. "Yes, I want to follow you" jawab Irna. Mereka berjalan ke perpustakaan dengan senyap kerana tidak apa yang mahu dibualkan. Apabila sampai di perpustakaan, Fatimah segera ke sebuah rak yang menempatkan buku-buku islam. Fatimah gemar membaca buku-buku tentang islam. Semasa Fatimah khusyuk mencari buku-buku yang mahu dipinjamnya, Irna bertanya dengan suara yang berbisik sedikit " What are you finding for?". Fatimah tidak menjawab tetapi dia memberikan sebuah buku yang bertajuk ISLAM AGAMA SUCI ALLAH. Irna tidak faham apa itu Allah lalu bertanya kepada Fatimah. " Fatimah, who Allah?". Fatimah tidak mahu menjelaskannya tetapi menyuruh dia membaca sendiri takut fakta yang diberikannya tidak benar. Irna hanya mengangguk lalu segera mengikut Fatimah yang sudah mula melangkah menuju ke kaunter untuk meminjam buku. "What’s your names?" Tanya pekerja kaunter itu kepada Irna kerana untuk pekerja itu mahu menulisnya di dalam buku rekod peminjaman buku. "Irna Maria Stevens" jawab Irna.

Sejak Irna mula membaca buku tentang ISLAM AGAMA SUCI ALLAH, dia semakin berminat dengan agama Islam. Setiap hari dia akan meminjam buku Islam daripada Fatimah atau mencarinya sendiri di perpustakaan dan rakannya itulah juga yang selalu memberitahunya tentang keistimewaan menjadi umat islam.

Pada suatu hari,Irna sedang bersiar-siar di sebuah taman bunga yang sangat indah.Namun,yang menghairankan kerana hanya dia seorang sahaja yang berada di taman itu.Tiba-tiba,cuaca dan suasana yang cerah dan ceria bertukar menjadi gelap. Dari kejauhan,terlihat satu cahaya yang tenang perlahan-lahan menghampiri Irna yang terpinga-pinga melihat keajaiban itu. Cahaya yang semakin menghampirinya itu seolah-olah berkata-kata tetapi Irna tidak faham apa yang dikatakannya dan hanya perkataan Allah sahaja yang dia faham. Cahaya itu semakin bersinar dan Irna tidak dapat menahan cahaya itu daripada terus mendekatinya. Irna terjaga. " Aku bermimpi rupanya" kata Irna berbisik kepada dirinya. Keesokan harinya dia segera mencari-cari Fatimah untuk menceritakan mimpinya itu. Apabila dia berjumpa dengan Fatimah, dia segera mengajak Fatimah bersarapan bersama-sama dan dia ingin menceritakannya tentang peristiwa semalam. "Emm… mungkin awak telah mendapat hidayah dari Allah" kata Fatimah apabila Irna selesai menceritakan mimpi semalam Irna. Irna hanya diam apabila Fatimah berkata-kata. Malam itu Irna tidak dapat tidur. Dia teringatkan mimpinya. Adakah benar apa yang dikatakan Fatimah pagi tadi? Apabila difikir-fikirkan akhirnya dia mengambil keputusan yang muktamad. Besok dia akan meluahkan segala isi hatinya yang telah lama terbuku dihati kepada Fatimah.

"Fatimah, saya nak buat satu pengakuan bahawa saya ingin masuk islam. Sudah lama perkara ini ingin saya ucapkan tetapi hati saya terasa berat untuk diluahkan." Kata Irna dengan penuh bersemangat. Fatimah tersenyum mendengarnya. Dia membuka begnya lalu dikeluarkan sebuah bungkusan yang dibalut cantik. Bungkusan itu diberikan kepada Irn. Irna menyambutnya. "Bukalah bungkusan ini" kata Fatimah. Irna segera membuka bungkusan itu. Dia mengeluarkan sehelai tudung berwarna hijau. Irna berasa begitu gembira apabila Fatimah telah memberikannya sehelai tudung berwarna hijau dan itu adalah warna kegemarannya.

Irna sungguh bersyukur apabila dia menyatakan tentang hasratnya untuk masuk islam kepada ibu dan bapanya, mereka telah memberikan restu kepada Irna untuk memasuki islam. Walaupun pada mulanya mereka tidak mahu mengikut, tetapi apabila Irna selalu menceritakan tentang islam dan Nabi Muhammad yang selalu diceritakan oleh Fatimah kepadanya, mereka mulai sedar betapa istimewanya islam lalu mereka pun masuk islam. Betapa nikmatnya seorang umat islam kerana banyak keistimewaan yang boleh didapati. Sejak hari itu Irna sudah sedar akan kewajipan menutup aurat dan telah menukar namanya dengan nama Maria Marliana.

Irna dan keluarganya pula sering kali bersolat jemaah bersama-sama sejak dari peristiwa tersebut. Perhubungan antara Irna dan Fatimah pula semakin rapat setiap hari. Selain itu, Fatimah juga dijadikan sebagai tempat rujukan oleh Irna tentang agama Islam yang benar lagi suci itu.

Oleh: Siti Aisyah Bt ABd Ghoni

0 Comments:

Post a Comment




 

Original Blogger Template | Modified by Blogger Whore | Distributed by eBlog Templates