Dari mailbox admin,

Suami berubah bila dah kaya

SEBELUM saya berbicara lebih lanjut saya ingin bertanya kepada pembaca wanita khususnya, adakah anda mencari suami yang taraf pendidikannya sama dengan anda atau anda menerima seadanya? Jika anda belum berkahwin, fikirkan sepuluh kali. Biasanya wanita menerima suami seadanya, tetapi suami zaman sekarang memilih isteri yang boleh memberi keuntungan dan memberi faedah kepadanya.. Bukan mereka sahaja, malah keluarga mereka juga berpandangan demikian.

''Kalau boleh mereka mahukan menantu perempuan yang ada segala-galanya yang boleh memberikan kesenangan dan tidak menyusahkan anak lelaki mereka, misalnya ada kereta, rumah dan pekerjaan yang baik.'' Demikian cerita Khalida dalam e-melnya.

''Saya katakan demikian berdasarkan pengalaman sendiri dan melihat di kalangan kawan-kawan wanita sepejabat dengan saya.. Mereka juga mempunyai pandangan yang sama. Kalau boleh suami mahu melepaskan semua tugas hakikinya kepada isteri untuk laksanakan, sementara dia bebas menyenangkan dirinya sendiri.

''Dulu masa mula berkahwin saya tahu taraf pendidikan dan pendapatan suami saya Zainoor, cuma seorang kerani, sementara saya walaupun seorang guru tetapi berijazah. Biarpun saya tahu kedudukannya, tetapi saya yakin kebaikan, dedikasi dia dalam bekerja di samping pandai menjalankan perniagaan sambilan boleh bahagiakan kami.

''Saya lihat dia cukup rajin berusaha, kerana itu saya yakin dia boleh menjadi ayah yang baik kepada anak-anak kami nanti. Hasrat saya tercapai hinggalah usia perkahwinan kami mencecah 12 tahun dan kami mempunyai 4 orang anak.

''Syukur kepada Allah kerana hidup kami cukup bahagia. Tambahan pula ketika itu Zainoor telah berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian kepada perniagaan atas dorongan saya, sementara saya sendiri telah naik pangkat menjadi guru besar.

''Berkat usaha dan persefahaman kami suami isteri, kami berjaya memiliki 3 buah rumah dan dua buah kereta untuk memudahkan kami bekerja.

''Sebenarnya bukan mudah memimpin suami menjadi berjaya, saya mengeluarkan wang simpanan yang banyak sebagai modal untuk menggalakan dia berniaga pada awalnya. Malangnya ketika itu kerana sayangkan suami dan ikhlas untuk membantunya, saya tidak pernah meminta balik duit yang dijadikan modal dia berniaga.

''Sebaliknya saya nasihatkan dia supaya menambah modal lebih banyak lagi supaya perniagaan dapat berjalan lancar tanpa tertangguh kerana ketiadaan modal. Pendek kata sejak lima tahun melihatkan diri dalam perniagaan sepenuh masa, hidup kami memang boleh dikatakan senang juga.

''Malangnya, saya terlupa melihat perubahan suami saya, setiap kali keluar malam saya yakin bila dia kata jumpa kontek dan rakan perniagaan. Katanya berniaga mesti banyak kontek, barulah berjaya, kalau boleh ikut cara orang Cina berniaga mereka ramai kawan, yang boleh bertukar fikiran dan meminta nasihat kalau perlu.

''Tetapi sejak dua tahun kebelakangan ini, dia sudah mula pandai balik rumah hingga subuh. Saya dek kerana terlalu sayang dan percaya, tidak pernah terfikir dia boleh memusnahkan harapan saya dengan bercinta lagi.

''Satu malam dia balik awal lepas makan malam dia meluahkan hasrat hatinya ingin berkahwin lagi. Nak pengsan saya. Hancur semua harapan, hilang sudah kepercayaan saya terhadapnya selama ini. Sebulan kami berperang, habis tu saya lancarkan perang dingin, harapan saya supaya dia ingat kepada janji kami dan segala pertolongan saya kepadanya selama ini, dan menjadikan dia dirinya sekarang..

Bercinta

''Tapi orang tengah bercinta segala nasihat tidak didengar lagi, dia tetap ingin berkahwin dengan kekasihnya seorang wanita bekas pelayan kelab malam, berstatus janda anak tiga lima tahun lebih tua daripada saya.

''Saya rasa tidak ramai isteri yang sanggup bermadu dengan rela. Saya minta pendapat keluarga, memang tidak ada yang setuju, ibu saya yang tua dan uzur menyerahkan segalanya kepada saya, dan dia tidak menghalang kalau saya bercerai. Kerana ibu tahu besarnya pengorbanan saya menjadikan suami saya dengan kedudukannya hari ini. Dan ibu amat kesal kerana pengorbanan saya selama ini tidak dihargai.

''Kerana permintaannya di bantah, dia jadi seorang peminum dan jarang-jarang balik ke rumah. Dia bukan lagi suami saya yang saya kenal dulu. Akhirnya saya terpaksa memberi kata dua kepada suami saya untuk melepaskan saya. Dua bulan lamanya dia membuat keputusan dan seterusnya dia meninggalkan rumah dan pindah ke rumah baru dengan wanita tersebut bersama anak-anaknya.

''Apa yang saya kesalkan sudahlah suami buat saya sedemikian rumah, adik beradiknya ikut memfitnah suami saya bahawa saya tidak hebat dirajang, terlalu sibuk bekerja, selalu berkursus dan paling menyakitkan hati bila dia menuduh saya membodohkan dirinya selama ini kerana mengikut cakap saya.

''Pada saya tuduhan membomohkan dia memang fitnah, siapa dia? Dia cuma kerani asalnya, kalau saya pandai cari bomoh lebih baik saya bomohkan jutawan atau pegawai tinggi kerajaan supaya kahwin dengan saya bukan dia! Kejayaan dia dalam perniagaan sekarang pun hasil modal saya kalau tidak hingga kini dia masih kerani lagi. Memang dasar tak sedar diri!

''Lebih pelik mengapa selepas 13 tahun berkahwin baru timbul isu bomoh? Sepatutnya saya tuduh suami saya yang bomohkan saya, kerana mahu berkahwin dengan dia cuma seorang kerani sedangkan saya ada ijazah.

''Sesungguhnya Allah Maha Besar. Baru setahun berkahwin, hidupnya mula berantakan, sudahlah duitnya dikongkong oleh isteri barunya, nak jumpa anak-anak sendiri pun disekat. Sehinggakan telefon bimbitnya pun dikawal rapi.

''Namun saya tidak kisah saya mampu memberikan yang terbaik kepada anak-anak saya. Syukur kepada Allah anak-anak saya dapat keputusan yang terbaik dalam peperiksaan tahunan mereka. Hakikatnya perceraian kami sedikit pun tidak mengganggu pelajaran mereka, malah saya lihat hidup mereka lebih ceria lagi. Dengar cerita belum sampai dua tahun berkahwin bekas suami saya sudah jadi kaki hutang.

''Kini hidup saya lebih bahagia. Benarlah kata orang, kekayaan belum tentu menjadikan kita bahagia. Kini hati dan fikiran saya lebih tenang, tak perlu melihat jam pukul berapa suami balik. Tak perlu terkejar-kejar siapkan makanan bila suami balik, kini saya lebih bahagia hidup bersama anak-anak. Biarlah dia bahagia bersama anak-anak tiri dan isteri barunya, di situ mungkin dia lebih bahagia daripada dengan anak-anaknya sendiri.

''Bukan niat berdendam tetapi bila segala pergorbanan tidak dihargai, tiada gunanya bertahan dan berpura-pura bahagia. Saya ambil langkah tepat untuk membahagiakan diri dan anak-anak saya. Bukan menderita menunggu suami yang sudah lupa diri.

''Kepada kaum hawa di luar sana, saya ingin berpesan, anda tidak perlu berasa lemah jika ditinggalkan suami kerana Allah yang mengatur segala kehidupan kita. Tentunya ada hikmah yang tersembunyi di sebalik segala yang berlaku. Anda bukan perempuan malang. Tetapi anda terpilih untuk melalui ujian-Nya.'' Demikian cerita Khalida panjang lebar untuk menjadi teladan anda.

Yakinlah setiap apa yang berlaku ada hikmahnya, Terpulang kepada anda mentafsirkan tetapi kalau tidak yakin anda boleh berdikari, sabar dan telanlah atas apa yang berlaku.

Kredit kepada penulis

10 Comments:

  1. snow said...
    tahniah khalida... sesungguhnya Allah Maha Adil..
    w.zaim said...
    tahniah
    ibu saya juga ditinggalkan setelah 23tahun
    Allah Maha Adil
    Malaysia AKU said...
    alaaa, masing2 ada salah, cuba nilai diri sendiri tuu dulu....mungkin yang perempuan tuu dah gemok gedempol, manalah silaki lalu nak pandang....yang silaki lak, dah gatai, apa leh buat, nama pun laki....
    Abis apa guna Allah buat hukum leh kawin sampai 4....kawin jer lerrr...
    ano said...
    "Kerana permintaannya di bantah, dia jadi seorang peminum dan jarang-jarang balik ke rumah. "

    poligami dpt elakkn bende2 mcm ni berlaku.lagipun suaminye mampu.
    Float said...
    Senang je bile bercakap mengenai poligami..bab ni pandai pula nak masukkan hadis semua..aku lelaki tapi aku pun malu kalau jenis aku bercakap mengenai poligami..memang betul islam benarkan poligami,tapi dari apa yang aku belajar syarat dia bukan setakat mampu dari segi harta dan batin sahaja..lain kali nak bercakap bab agama ni belajar dulu dalam2 maksud dan cara yg betul berpoligami dalam islam..Takut2 dah tau macam mana berpoligami dalam islam yang sebenar separuh dari syarat tu pun tak ada dalam diri..nak elak maksiat tu sume alasan saja,kalo diri tu ingat tuhan xkan nak wat..da wat maksiat dengan minum pandai pula nak cakap bab hukum.
    ano said...
    aiii..ape gune kuota sampai 4 kalo xnk gune.drpd suami die terus ke lembah hina,baik bagi kawin lg satu.kalo lps kawin suami die melencong tanggung jawab 2 dh kire cite lain la,bro.baru la si isteri bole tuntut cerai kalo dh terbukti suami die tak adil.ni belum ape2 dh jatuh kn hukum.ceh...emo..
    Apple said...
    Kahwin tu ade tujuannye..bukan poligami semata2...tengok tujuan kahwin dulu...kalo nk kawen dengan pmpn kelab mlm...pk2 la ape tujuan die...kalo haku pn nk cerai...kalo nk kawen dengan pmpn yg jauh lebih baik dri ak...insyaAllah ak izinkan...bermadu ngn org yg baik tu senang sikit idup...

    ap2 pon...nk cari jodoh biarlah yg beragama...InsyaAllah...bukan setakat dunia bahagia...malah akhirat...
    chapping said...
    kenapela nk pertikai poligami yg dah ade dlm Quran..
    Al-quran plg sempurna dah..
    tapi kalo pertikai gak..
    same mcam pertikai Al-quran la..
    haa jgn smpai terpesong lak..!!
    bincangla psal hal lain lak..
    pasal bg semakin hari semakin syg dlm keluarga ke..
    baru la hidup aman harmoni..
    x-m(kazikarin) said...
    rakan2..jangan pandai ckp je pasal poligami..

    poligami ni dikatakan mampu kalau mampu dari segi kewangan dan tanggungjawab

    mampu ke kalau dapat isteri pn dari kela

    fikirkan bebaik..

    pada saya, puan khalida adalah mangsa dan di pihak benar....
    syukran said...
    Betul poligami ada dalam Al-Quran..
    Bukan nak pertikai..
    tapi kena halusi makna ayat tu..
    W/pn dibenarkan sampai 4, tp kan dah disebut klu tak mampu cukuplah dgn 1.
    W/pn junjungan kita berkahwin lebih dr 1,tp boleh ke kita ikut sebagaimana yg Rasulullah lakukan?

Post a Comment




 

Original Blogger Template | Modified by Blogger Whore | Distributed by eBlog Templates